Koncepce školy 2015 - 2018
MATEŘSKÁ ŠKOLA PŘEROV, KOMENSKÉHO 25
se sídlem Přerov I – Město, Komenského 25
KONCEPCE ROZVOJE ŠKOLY
pro období 2015 - 2018
Motto: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce“.
Robert Fulghum
Obsah:
4. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami včetně dětí mimořádně nadaných 5
Úvod
Koncepce rozvoje školy je rozdělena do šesti základních oblastí:
- Výchova a vzdělávání
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Prevence sociálně patologických jevů
- Personální podmínky
- Materiální podmínky
- Organizační a řídící podmínky
- Spolupráce s rodiči a ostatními neziskovými organizacemi
- Informační oblast
Každá z těchto oblastí je uvedena stručnou analýzou současného stavu. Rozvoj těchto oblastí je obsažen ve strategickém cíli a v navržení strategie vedoucí ke splnění cíle.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE:
Název školy: |
Mateřská škola Přerov, Komenského 25 |
Adresa školy: |
Přerov, Přerov I - Město, Komenského 25, 750 02 |
IČO: |
623 50 153 |
Právní forma: |
Právní subjektivita |
Kapacity školy: |
60 dětí |
Součásti školy: |
Výdejna stravy s kapacitou 60 – ti míst |
Název zřizovatele: |
Statutární město Přerov |
IZO školy: |
600 146 049 |
Ředitelka školy: |
Bc. Marie Netočná |
1.Charakteristika poskytovaných služeb
Mateřská škola poskytuje předškolní vzdělávání dětem ve věku od 3 do 7 let, které
je vymezeno ustanovením § 33 – 35 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. V mateřské škole je zřízena třída se speciálními vzdělávacími potřebami – vadami řeči, jejíž činnost je vymezena vyhláškou č. 72/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů
se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších předpisů. Pro děti a zaměstnance školy je zajištěno stravování dle ustanovení vyhlášky č. 107/2005 Sb. o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů.
Poslání: předškolní vzdělávání.
2.Politika a strategie
Politika mateřské školy je jednoznačná. Zvýšení kreditu úspěšnosti v konkurenčním prostředí. Strategie organizace pak spočívá v úspěšné integraci romských dětí do společnosti. V oblasti předškolního vzdělávání využití nové metody a formy práce. Učební pomůcky, které splňují požadavky moderního vzdělávání. Posílení spolupráce s rodiči, aktivní spoluúčast rodičů při vzdělávání dětí (domácí příprava), zapojení rodičů ve větší míře do společenských akcí pořádaných školou. Rozšíření nabídky školy, dle zájmu rodičů talentovaných dětí. Vytváření školy s dobrou image, kvalitním vybavením a personálním obsazením. Prioritou je pro nás dosáhnout u dětí takových dovedností, které vedou k osvojení zdravého životního stylu. Škola bere zřetel a zohledňuje vzdělávací potřeby dětí cizích národností.
3.Výchova a vzdělávání
3.1. Současný stav
ŠVP s názvem „Kamarádi, mějme se rádi!“ byl přepracován v nový dynamičtější dokument, který postupně uvádíme v praxi. Aktualizovaný ŠVP s názvem „Je nám spolu dobře, v každé roční době“, tak pohotově reaguje na změny v oblasti předškolního vzdělávání. Považujeme za důležité vštěpovat dětem normy a hodnoty společenského chování. Podporujeme individuální rozvojové možnosti u dětí. Snažíme se dát dětem ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí šanci aktivně se zapojit do předškolního vzdělávání. Dětem z bilingvárního prostředí nabídnout možnost systematicky pracovat na porozumění řeči, rozvíjet aktivní i pasivní slovní zásobu, souvisle se vyjadřovat v českém jazyce a podílet se na správné výslovnosti. Děti mají možnost rozvíjet své schopnosti a nadání v odpoledních kroužcích.
3.2. Strategický cíl
Rozvíjet u dětí komunikační schopnosti a sociální chování, všestranně rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho zdravý tělesný vývoj. Zajistit výukové programy ke zkvalitnění počítačové gramotnosti. Zaměřit se na rozvoj předmatematických a předčtenářských dovedností. Implementovat prvky polytechnického vzdělávání. Vytvořit eko-centra na školní zahradě, která by umožnila částečné přenesení výuky do přírodního prostředí.
3.3. Určení strategie
1 |
Poskytnout dětem vhodné vzory chování, stanovit si třídní pravidla a dodržovat je. |
2 |
Dostatek porozumění a ocenění úspěchu dítěte, nechat dítě zažít úspěch! |
3 |
Vlídné, vstřícné, laskavé a přátelské prostředí, kde dítě cítí dostatek lásky a porozumění, převládá pozitivní hodnocení dětí a kladný přístup k životu. |
4 |
Poskytovat dětem dostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy |
5 |
Zařazovat do činností prožitkové učení s podporou emocionálního náboje. |
6 |
Dát dětem možnost, aby samy zjistily, jak se učit, poznávat a zpracovávat informace. |
7 |
Učit děti, jak si nacházet svou vlastní cestu, vyjadřovat svůj názor, prosazovat ho, ale i respektovat názor ostatních a podporovat týmovou spolupráci. |
4.Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami včetně dětí mimořádně nadaných
4.1. Současný stav
V mateřské škole je zřízena třída pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami – vadami řeči, kterou navštěvuje 14 dětí. Třídu odborně zaštiťuje klinický logoped. Děti pracují podle IVP sestavených z výsledků psychologického a logopedického vyšetření. Děti mimořádně nadané se mohou realizovat v odpoledních kroužcích.
4.2. Strategický cíl
Vytvářet prostor pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami – vadami řeči, ale i děti mimořádně nadané. Uplatňovat speciální pedagogické zřetele, metody, postupy. Snažit
se dosahovat předpokládaných výsledků na úrovni individuálního maxima každého dítěte
v závislosti na jeho možnostech a potřebách. Vzdělávání zaměřit na konkrétní dítě a otevřít individuální cesty vzdělávání každému z nich. Nepředávat dětem jen znalosti a dovednosti, ale rozvíjet i jejich charakter. Vézt děti k odpovědnosti vůči přírodě a životnímu prostředí.
4.3. Určení strategií
- Vytvářet IVP dle doporučení SPC Olomouc, PPP Přerov, klinické logopedky.
- Úzce spolupracovat s rodiči a provádět osvětu v této oblasti.
- Nabízet pozitivní, vstřícné, pohodové a estetické prostředí pro dětské činnosti.
- Podporovat nadané a talentované děti, vypracovat pro ně individuální vzdělávací plány a nabídnout jim zájmové aktivity a kroužky přímo v mateřské škole.
- Nadání rozvíjet formou zájmových kroužků, experimentů a individuálně zohledňovat různé vzdělávací potřeby dětí.
- Prezentovat práce dětí na veřejnosti. Využívat k tomu kulturní, společenské i sportovní akce školy a města, jako jsou soutěže, výstavy atp.
5.Prevence sociálně patologických jevů
5.1. Současný stav
Prevence sociálně patologických jevů u dětí předškolního věku je důležitou součástí našeho výchovně vzdělávacího procesu. Působíme na děti v těchto oblastech:
- Drogové závislosti, alkoholismus, kouření.
- Šikana, vandalismus a další formy násilného chování.
- Virtuální drogy (počítače, televize, video).
- Rasismus, intolerance.
- Sexuální obtěžování a zneužívání.
5.2. Strategický cíl
Používat všech dostupných prostředků k předcházení sociálně patologickým jevům. Aktivně rozvíjet spolupráci mezi rodinou a školou při přípravě a realizaci preventivních, osvětových
a konzultačních akcí.
5.3. Určení strategií
- Preventivní program s jasně stanoveným cílem.
- Naučit děti říkat „ne“, když je někdo intimně obtěžuje a požádat o pomoc někoho z dospělých (učitele, rodiče).
- Učit děti odmítnout drogu, vědět o její škodlivosti pro lidské zdraví a upozornit dospělé, aby pomohli s vyřešením problémových situací.
- Vést přehlednou evidenci všech závažných jevů.
- Pravidelně doplňovat učitelskou knihovnu o vhodné publikace s danou tématikou.
- Doplnit kvalifikaci pedagogů v rámci DVPP.
- Informovat rodiče o preventivních opatřeních využívaných v předškolním zařízení.
6.Personální podmínky
6.1. Současný stav
Předškolní vzdělávání je zajišťováno 6 pedagogickými pracovnicemi, které splňují potřebné kvalifikační požadavky. V rámci průběžného vzdělávání se zúčastňují seminářů a kurzů, které přispívají ke zkvalitňování pedagogické práce.
V mateřské škole pracuje rovněž asistentka pedagoga, která pomáhá v začlenění dítěte s kombinovanými vadami a asistentka pedagoga pro děti ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, která nám pomáhá při adaptaci romských dětí na nové prostředí.
Provoz je zajištěn dvěma zaměstnankyněmi, a to takto:
- 1 zaměstnankyně s celým úvazkem na úklid
- 1 zaměstnankyně s děleným úvazkem 0,6 školnice a 0,4 výdej stravy
6.2. Strategické cíle
Podporovat odborný růst pedagogických pracovnic v návaznosti na potřeby mateřské školy. Stabilizovat pedagogický personál s využitím vnitřních i vnějších zdrojů.
6.3. Určení strategie
- Podporovat zvýšení odborné kvalifikace pedagogických pracovnic v oblasti speciální pedagogiky a environmentálního vzdělávání.
- Podporovat speciální vzdělávání v oblasti polytechického vzdělávání a projektování.
- Podporovat odborný růst pedagogických pracovníků v rámci akreditovaných programů DVPP.
Finanční zajištění:
Podporovat bezplatné programy, které jsou nabízeny z dotačních programů MŠMT.
7.Materiální podmínky
7.1. Současný stav
Mateřská škola je vybavena učebními pomůckami, které splňují požadavky moderního vzdělávání a vychází z potřeby a cílů předškolního vzdělávání. Na pořízení učebních pomůcek jsme se finančně podíleli aktivním zapojením do dotačních programů vyhlašovaných MŠMT. Doposud jsme si touto cestou zvýšili rozpočet školy o 200.000,- Kč, které byly účelně využity v souladu s podanými projekty.
7.2. Strategické cíle
Zaměřit se na zkvalitnění vzdělávacích podmínek na školní zahradě. Vytvořit zde přirozená zákoutí pro skupinové i individuální činnosti, podporující environmentální a technické dovednosti. Průběžně obměňovat vybavení tříd nábytkem, a to s ohledem na dodržení hygienických a bezpečnostních předpisů.
7.3. Určení strategie
Strategie materiálního zajištění
- Provádět analýzu na trhu dodavatelů na materiální zajištění výchovného procesu.
- Provádět výběrová řízení.
- Řádně evidovat a spravovat pořízený majetek.
Strategie finančního zajištění:
- Upřednostňovat vícezdrojové financování.
- Spoluúčast na financování, a to aktivním zapojením školy do dotačních programů.
- Vyhledat a oslovit potencionální sponzory.
- Účelnost a hospodárnost při nakládání s finančními prostředky.
8.Organizační a řídící podmínky
8.1. Organizace prostředí
8.1.1.Současný stav
Do mateřské školy dochází děti zpravidla ve věku od 3 do 7 let. Provoz mateřské školy
je celodenní, a to od 6.00 do 16.15 hod. Předškolní vzdělávání probíhá ve třech třídách.
Ve dvou běžných třídách je umístěno po 23 dětech. Zde jsou děti umístěny dle věku se zohledněním sourozeneckých a kamarádských vztahů. Do třídy se speciálními vzdělávacími potřebami – vadami řeči dochází 14 dětí, které jsou zde umístěny na základě doporučení klinické logopedky a se souhlasem PPP.
8.1.2. Strategický cíl
Vytvořit zdravé prostředí školy podle platných norem a v souladu se zdravým životním stylem. V rámci inkluzivního vzdělávání vytvořit vhodné podmínky s respektováním individuálních potřeb a možnosti seberealizace dětí.
8.1.3. Určení strategie
- Pravidelně aktualizovat Organizační řád školy se všemi kompetencemi a organizační dokumentaci školy (Školní řád, Pracovní řád, atd.), aby splňovaly legislativní požadavky a odpovídaly potřebám školy.
- Vhodný pracovní a odpočinkový režim dětí s dostatkem relaxace a pohybu.
- V maximální míře využívat prostory školní zahrady.
8.2. Organizace řízení
8.2.1. Současný stav
Organizační struktura školy je liniová - II. stupeň řízení. V čele mateřské školy je ředitelka, která je statutárním zástupcem a přímo řídí všechny zaměstnance školy. Všichni zaměstnanci jsou aktivně zaangažováni při plnění společných cílů organizace, které vyplývají z poslání školy: „Rozvíjet u dětí komunikační schopnosti a sociální chování, všestranně rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a motivovat ho k chápání okolního světa, motivovat k dalšímu poznávání a učení.“
8.2.2. Strategický cíl
Zaměřit se na kulturu prostředí, kvalitu řízení a systém mezilidských vztahů vedoucích
k prosperitě mateřské školy. Kvalitní a dobrou organizací vytvářet optimální podmínky pro úspěšné plnění poslání a cílů školy. Posilovat loajalitu zaměstnanců ke škole, která je dána podporou vzdělávacích cílů mateřské školy.
8.2.3. Určení strategie
- Týmový přístup – motivovat zaměstnance k plnění společných cílů, které vedou k prosperitě zařízení.
- Delegování úkolů z různých oblastí, kdy zaměstnanci přebírají plnou zodpovědnost za kvalitní splnění těchto úkolů, k nimž získávají od ředitelky školy potřebné informace.
- Aktualizovat systém motivačního ohodnocení s přihlédnutím k rozpočtu školy.
9.Spolupráce s rodiči
9.1. Současný stav
Spolupráce s rodiči se rozvíjí správným směrem. V oblasti spolupráce s rodinou jsme dosáhli značné úspěchy, kdy se nám podařilo postupně odbourat počáteční skepsi k předškolnímu vzdělávání ze strany romských rodičů, což se kladně odrazilo na výsledcích vzdělávání.
9.2. Strategický cíl
Nadále rozvíjet spolupráci s rodiči na základě oboustranné důvěry, otevřenosti a vzájemného porozumění. Aktivně zapojit rodiče do předškolního vzdělávání, a tím posílit jeho výsledný efekt.
9.3. Určení strategie
- Pořádání odborných přednášek a konzultací z oblasti psychologie a logopedie, které
se týkají školní zralosti.
- Pořádání společných tematických výletů, jako jedné z forem vzdělávání.
- Poskytování základních a objektivních informací o dění na škole a vzdělávacích výsledcích dětí. Rozvíjet oboustranný tok informací.
- Umožnit rodičům účast ve třídách v době výchovně vzdělávacího procesu.
- Zapojení rodičů do akcí pořádaných mateřskou školou i městem.
10.Strategie spolupráce s ostatními organizacemi
10.1. Současný stav
Dlouhodobě spolupracujeme s GJB a SPgŠ v Přerově na projektu „Vyhledávání nových talentů“. Zároveň umožňujeme studentkám školy provádět v naší mateřské škole pedagogickou praxi. Velmi zdařile se rozvíjí spolupráce se ZŠ Trávník a ZŠ Za Mlýnem, kam s dětmi pravidelně docházíme na keramiku, zúčastňujeme se soutěží a pořádaných výchovných koncertů. Dlouhodobě spolupracujeme s ambulancí klinické logopedie při nápravě prostých řečových vad. Ve spolupráci s PPP v Přerově pořádáme pro rodiče odborné přednášky týkající se školní zralosti a problémového chování dětí. Svou tradici má spolupráce s městskou policií, která pořádá pro děti ukázky práce se psem a další. Úspěšně se rozvíjí spolupráce s policií ČR, a to formou přednášek doplněných ukázkami se zaměřením na bezpečnost dětí.
10.2. Strategický cíl
Rozvíjet spolupráci se stávajícími partnery. Rozšířit spolupráci o nové partnery, kteří budou mít pozitivní vliv na předškolní vzdělávání.
10.3. Určení strategie
- Rozvíjet úspěšnou spolupráci s Gymnáziem Jana Blahoslava a Střední pedagogickou školou v Přerově.
- Podporovat spolupráci s metodickými sdruženími a tělovýchovnou sekcí při účasti na Mateřinkách v pohybu a sportovních olympiádách.
- Dále rozvíjet dlouhodobou spolupráci s ambulancí klinické logopedie při provádění preventivní logopedické péče.
- Navázat spolupráci s SPC v Olomouci – logopedická preventivní péče, depistáže, odklady školní docházky, psychologická vyšetřené.
- Navázat spolupráci s pracovníky prevence kriminality.
11.Informační oblast
11.1. Současný stav
Ke komunikaci s veřejností mateřská škola využívá dostupných médií, konkrétně Kabelovou televizi Přerov, kterou využívá především k propagaci a poskytování informací veřejnosti
o dění v mateřské škole, připravovaných akcích a záměrech školy. Informace jsou rodičům poskytovány ústně a písemně na nástěnkách, které jsou umístěny v mezipatrech budovy. Informace o dění v mateřské škole pro rodiče a veřejnost jsou rovněž poskytovány na webových stránkách školy.
11.2. Strategický cíl
Vytvářet pozitivní image školy na veřejnosti. Poskytovat objektivní informace o dění
v mateřské škole.
11.3. Určení strategií
- Pravidelně aktualizovat webové stránky školy.
- Prezentovat se fotografiemi, kronikou a videonahrávkami z akcí školy.
- Pravidelně inovovat školní nástěnky.
- Propagace školy v místním tisku a médiích.
- Pravidelně pořádat „Dny otevřených dveří“.
- Podílet se na kulturně společenských akcí města.
Závěr
Koncepce rozvoje školy je otevřený dokument, který bude průběžně aktualizován, a to v návaznosti na změny vnitřních i vnějších podmínek vzdělávání. Naším záměrem je vytvořit konkurence schopné a přitažlivé prostředí pro děti a jejich rodiče.
Podkladem pro zpracování Koncepce rozvoje školy jako strategického materiálu byly vypracované dotazníky zaměstnanců školy (viz. příloha ).
Koncepce rozvoje školy byla projednána a schválena na poradě konané dne 13. srpna 2015.
V Přerově dne 14.08. 2015
Bc. Marie Netočná
ředitelka školy
Příloha:
Dotazníky zaměstnanců školy
Seznam použitých zkratek:
ŠVP Školní vzdělávací plán
IVP Individuálně vzdělávací plán
PPP Pedagogicko psychologická poradna
SPC Speciálně pedagogické centrum
DVPP Další vzdělávání pedagogických pracovníků
MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy